Partner serwisu
Biznes i przemysł

Leonardo: Austria zakupi 12 samolotów M-346FA

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/ Air Journal

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Leonardo: Austria zakupi 12 samolotów M-346FA
fot. Alessandro Maggia / Leonardo
Austria podjęła kolejny krok w kierunku wzmocnienia swojej małej i starzejącej się floty myśliwców odrzutowych, formalnie ogłaszając, że Wiedeń zakupi 12 samolotów Leonardo M-346FA. Ogłoszenie, złożone przez minister obrony Klaudię Tanner 28 grudnia, było oczekiwane od miesięcy. Stało się to cztery lata po tym, jak neutralny kraj wycofał ze służby swoje szwedzkie samoloty szkoleniowe Saab 105.

Austria zdecydowała się nabyć Leonardo M-346FA, lekki myśliwiec wariantu M-346 Advanced Jet Trainer (AJT). Powołując się na źródła wojskowe, austriacka gazeta Krone poinformowała, że ​​wkrótce zostanie podpisany list intencyjny z włoskim Ministerstwem Obrony, a przyszły kontrakt może być wart około 1 miliarda euro.

Według Reutersa austriackie Ministerstwo Obrony potwierdziło planowany zakup i wspomniało, że kontrakt jest obecnie negocjowany z włoskim rządem. W oświadczeniu austriacki kanclerz Karl Nehammer powiedział, że umowa pokazała siłę współpracy między Włochami a Austrią, dziękując włoskiej premier Giorgii Meloni za jej wkład w porozumienie. Kluczowym aspektem dyskusji jest współpraca przemysłowa w celu zaangażowania austriackich przedsiębiorstw, wniesienia wartości dodanej do gospodarki i wzmocnienia krajowego przemysłu. Finansowanie zakupu zagwarantowano wcześniej w wieloletnich planach finansowych i planie rozwoju ÖBH 2032+.

Droga wyboru M-346FA

We wrześniu 2024 r. austriacka minister obrony Klaudia Tanner wspomniała, że ​​Austria rozważa wspólny zakup samolotów szkoleniowych M-346 z Włochami. Samoloty włoskiej produkcji mają zastąpić flotę Saab 105, którą Austria wycofała w 2020 r. Wspomniane samoloty wycofano po 50 latach służby, pozostawiając lukę w możliwościach szkolenia pilotów. Aby rozwiązać ten problem, Austria dołączyła do International Flight Training School (IFTS), która również wykorzystuje M-346.

- Kupując te odrzutowce, rozwiązujemy znaczną lukę w możliwościach naszych sił powietrznych. Dzięki temu możemy przenieść 100 proc. szkolenia pilotów z powrotem do Austrii, jednocześnie znacznie zwiększając obronę powietrzną. Wzmacnia to także ochronę Austrii, jej ludności i naszą neutralność przed zagrożeniami powietrznymi - powiedziała Klaudia Tanner, szefowa austriackiego MON.

Wstępne raporty z września wspominały również, że Austria poszukuje samolotu, który mógłby być wykorzystywany nie tylko do szkolenia, ale także do nadzoru powietrznego i obrony, uzupełniając flotę Eurofighterów. Najnowsze raporty potwierdziły, że Austria rzeczywiście pracuje nad zakupem wariantu M-346FA, uzbrojonego wariantu, który jest również wyposażony w radar. Austriackie Siły Powietrzne otrzymają łącznie 12 M-346FA, które według doniesień zostaną przydzielone do bazy lotniczej Hörsching w pobliżu Linzu. Baza jest tą samą, do której wcześniej przydzielono Saaby 105, które służyły jako podstawowe samoloty szkoleniowe w pułku lotniczym Fliegerregiment 3.

Samolot M-346

Alenia Aermacchi/Leonardo M-346 Master to włoski samolot szkolno-treningowy, który dostępny jest również w wersji myśliwsko-uderzeniowej M-346FA. Produkowany jest przez włoskie konsorcjum Alenia Aermacchi, które obecnie jest częścią włoskiego koncernu Leonardo. M-346 Master obchodził w tym roku 20. rocznicę swojego pierwszego lotu. Samolot, uważany przez wielu za najbardziej zaawansowany obecnie dostępny samolot szkoleniowy, wprowadził wiele nowych technologii, aby ulepszyć szkolenie przyszłych pilotów myśliwców czwartej i piątej generacji, w tym najnowocześniejszy Ground-Based Training System oraz technologie Live Virtual and Constructive (LVC).

Oprócz wariantu szkoleniowego, Leonardo opracował wersję samolotu zdolną do walki, zwaną M-346 FA (Fighter Attack), znaną również jako Light Fighter Family of Aircraft (LFFA). Najbardziej widoczne różnice w stosunku do standardowej konfiguracji AJT to dwie szyny rakietowe na końcach skrzydeł, które zwiększają całkowitą liczbę punktów mocowania do siedmiu, nowe anteny i Defensive Aid Sub System (DASS).

M-346/M-346FA są obecnie użytkowane w służbie sił powietrznych Włoch, Republiki Singapuru, Izraela, Polski, Kataru i Grecji. W ostatnim czasie, oprócz Austrii, wersję myśliwsko-uderzeniową M-346FA zakupiły także Turkmenistan i Nigeria.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

airBaltic tnie letnią siatkę. Powodem problemy z silnikami PW w A220

Pasażer i linie lotnicze

airBaltic tnie letnią siatkę. Powodem problemy z silnikami PW w A220

Piotr Bożyk 02 stycznia 2025

Korean Air odebrał pierwsze dwa airbusy A350

Pasażer i linie lotnicze

Korean Air odebrał pierwsze dwa airbusy A350

Piotr Bożyk 01 stycznia 2025

Embraer Defence sprzedał dwa kolejne C-390

Biznes i przemysł

Embraer Defence sprzedał dwa kolejne C-390

Piotr Bożyk 31 grudnia 2024

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

airBaltic tnie letnią siatkę. Powodem problemy z silnikami PW w A220

Pasażer i linie lotnicze

airBaltic tnie letnią siatkę. Powodem problemy z silnikami PW w A220

Piotr Bożyk 02 stycznia 2025

Korean Air odebrał pierwsze dwa airbusy A350

Pasażer i linie lotnicze

Korean Air odebrał pierwsze dwa airbusy A350

Piotr Bożyk 01 stycznia 2025

Embraer Defence sprzedał dwa kolejne C-390

Biznes i przemysł

Embraer Defence sprzedał dwa kolejne C-390

Piotr Bożyk 31 grudnia 2024

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5